Fordonstillverkning i Landskrona, Fram-King-Fulda.

Fram-King-Fulda. (FKF)

Fram-King-Fulda var svensktillverkad 3-hjulig mikrobil som tillverkades av Fram-King bolagen i Helsingborg på licens av tyska Fuldamobil mellan 1957 – 1962. 411 stycken blev tillverkade. De första plastkarosserna gjordes på Ven men efter en eldhärd på fabriken så flyttades tillverkningen till Roskilde i Danmark. Ramen svetsades på Fram King fabriken i Uppsala. Den hade en 2-taktsmotor på 10 hästkrafter från Sachs och en 4 växlad låda. Samma motor användes i Messerschmitt KR 200. Bilen var förhållandevis stor så fart resurserna var inte så höga.

Vikten låg på 375 kg.
Toppfart 85 km/h.

Bilen hade ingen backväxel utan det man fick göra för att vända på drivningen (backa) var att trycka in tändningsnyckeln och vrida om för att aktivera dynastarten. Extra brytarspetsar för rätt tändläge vid motrotation gjorde att man kunde backa med samtliga växlar och samma hastighet som man kunde köra framåt. Efter en stämning av SKF (Svenska kullagerfabriken) på grund av namnlikheten FKF så bytte bilen namn till enbart KING.

Fram-King-Fulda
Fram king fulda
Bildkälla


Författare: Max Hägglund
Korrekturläst av: Elisabeth Svensson

Källor:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fram-King-Fulda