Fordonstillverkning i Landskrona, Sven Harry Åkesson.

Sven-Harry Åkesson.

Bildesignern Sven-Harry Åkesson född 1940.

1959 började han bygga sin första tävlingsbil för Formel junior men tyckte att konstruktionen blev för tung och avbröt projektet. 1961 påbörjade han sitt andra projekt för formel junior som han döpte till Spider Mark I. Den var 3,5 meter lång och med en hjulbas på 2,2 meter och cirka 77 cm hög. Motorn var en BMC-A (Engelsk Austin motor), trumbromsar från en Fiat 1100 och växellåda från Volkswagen. Styrningen tog han från Lloyd.

Enligt en denna källa så skissade Koenigsegg bilen koenigsegg CC och sedan en modell 1:5 skala som Sven Harry Åkesson designade stålramschassit och byggde sedan upp bilen i full skala. (Se källa 3 och 4).

Formel Junior

1962 Byggde han Spider Mark II med en toppfart på 240 km/h
Bildkälla

1965 byggde han Mark III, också den med samma motor men trimmad.
Bildlkälla

Därefter så byggdes Mark IV och han fortsatte med att bygga till sig själv och andra intresserade köpare.

Det blev ungefär 20 formelbilar som byggdes.

Silver Hawk

1983 blev han klar med en bil som han kallade för Silver Hawk som han byggde till sin son på hans 18-års dag. Karossen är av glasfiber och chassit han använde sig av, kom från en Volkswagen 1600 Typ 3, (1,5L 1493cc). Den hade en strömlinjeformad kaross med targa-båge och uppfällbara framlyktor och var 107 cm hög. Bilen visades upp på en byggsatsbilutställning (Kit Cars) i Uppsala och intresset var stort för bilen och Sven Harry Åkesson grundade därmed Plastinova för att producera byggsatser. Byggsatserna såldes antingen med chassi eller utan och man kunde välja om man ville ha folkavagnschassit eller ett stålrörschassi. Senare uppgraderades chassit för en mittmonterad motor. Plastinova sålde 330 karosser och 20 chassin.
Bildkälla

Sethera

1987 designade han en ny bil med namnet Sethera. Den hade dörrar som öppnades uppåt och framåt samt hade flipfront fram och bak. Den var 418 cm lång och med en vikt av 100 kg. Som med Silver Hawk så kunde man välja mellan folkachassit eller stålrörschassit som klarade starkare motorer. Bilen tillverkades av Sh-design i Landskrona. Omkring 200 byggsatser såldes i Sverige
Bildkälla

1989 mötte Sven Harry Åkesson en fransman som var intresserad av att sälja Sethera ute i Europa. Detta krävde en ny design som blev kallad Sethera Mk1 och baserades på Ford delar. Bara fåtal blev tillverkade i Sverige.
Bildkälla

Sethera Falcon

Ett annat projekt som han hade var att färdigställa en gatbil kallad Sethera Falcon med en vikt på 700 kg och med 380 hästkrafter och med en topphastighet på 360 km/h men efter ett tag lades projektet på is på grund av bristfällig finansiering. Några år senare så köptes designen av koenigsegg som han döpte till koenigsegg och som i modifierad form blev karossen till koenigsegg CC prototyp 1996.
Bildkälla

Enligt en källa så skissade Koenigsegg bilen koenigsegg CC och gjorde sedan en modell i skala 1:5. Sven Harry Åkesson designade stålramschassit och byggde sedan upp i bilen i full skala. (Se källa 3 och 4).

1991 blev produktionen flyttad till Nederländerna som tillverkade bilen fram till 1997. Det såldes också färdiga bilar som då baserades på Audi 100 delar.

1995 började han på sin nästa bil som var en kopia av AC Cobra til sin son Per-Gunnar. Ingen produktion var planerad.


Författare: Max Hägglund
Korrekturläst av: Elisabeth Svensson

Källor:

  1. http://sv.wikipedia.org/wiki/Sven-Harry_%C3%85kesson
  2. http://content.foreningshuset.se/KundMappar/9072/Formel_Junior.pdf
  3. http://theitalianjunkyard.blogspot.se/2011/03/sweden-aint-that-cold-christian-von.html
  4. http://skolwebben.tibro.se/~t891011maza/spyker.htm

Kommentar.

Bilden på Silver Hawk bilen på http://www.malfamartin.se/Silver.html har jag tillstånd till att använda mig av i detta projekt.