Fordonstillverkning i Landskrona, Thulinbilar.

A.B. Enoch Thulins Aeroplanfabrik (AETA)

A.B. Enoch Thulins Aeroplanfabrik grundades 1914 i Landskrona av Enoch Thulin (1881-1919) och Gustav Dalén som blev Sveriges första flygplanstillverkare. Det byggdes 14 olika flygplansmodeller mellan 1914 och 1919. När första världskriget tog slut så sjönk efterfrågan på flygplan och motorer vilket ledde till att flygplanstillverkningen upphörde. I maj 1919 omkom Enoch Thulin i en flygolycka under en uppvisning i Landskrona vilket resulterade till att man nu stod utan ledare och framtidsplaner och för att lösa krisen så ändrade man sysselsättningen till att bedriva verkstadsrörelse istället, för att bygga motordrivna fordon, motorer, bromsdetaljer och bromssystem. Maskinparken och verktygen man redan hade var lämpade för en mindre serietillverkning. För att markera omställningen så bytte man namn till A.B. Thulinverken. A.B. Thulinverken.

Thulin bilarna

Under 1918 tog Gustav Dalén upp förhandlingar med Tyska AB Gasackumulators (AGA, AG für Automobilbau, Berlin), och som hade finansiella intressen i Thulinverken om licenstillverkning av en liten men ganska modern bil som tagits fram efter en förebild från den belgiska (Fabrique National – bilen), som huvudsakligen tillverkade vapen och motorcyklar. Bilen ansågs passa för svenska vägförhållanden.

Tillverkade bilmodeller:

Typ A, A20, 1920 – 1925.
Typ 2, A25, 1923
Typ B, 1927 – 1928.
Slädautomobil, 1920 - talet.

Man byggde också motorcykel prototyper (Thulin motorcykeln 1000cc, som man inte vet så mycket om). Och man gjorde modifieringar av andra bilar till ambulanskarosser.

Thulin Typ A

Bilproduktionen kom i gång i Landskrona 1920 och man hade fått in 1000 förhandsbeställningar men det byggdes bara ungefär 300 - 350 bilar fram till 1925.

Investeringarna som gjordes då var kostsamma och likviditeten dålig. Den 23 augusti 1920 gick företaget i konkurs på grund av att Landskronas Stenkols Aktiebolag inte fick betalt för sina leveranser. Företaget AB Thulinverken rekonstruerades 1922 som Förvaltningsaktiebolaget TEVE. 1925 återfick man sitt namn Thulinverken och tillverkningen kom igång igen.

Priset på en Thulinbil 1920 låg på 10 000 kr. 1924 på 5 500 kr jämfört med T - Fordens pris på 2 900 kr. Bensinpriset låg 1923 på 35 öre/l och världsmarknadspriset på 12 öre. Medeltimlön för en industriarbetare var på 1,65 kr/timmen för män vilket motsvarar i dagens penningvärde ~41 kr/timmen. Och för kvinnor 0,98 kr/timmen vilket motsvarar i dagens penningvärde ~26 kr/timmen. 1920 hade man 48 timmars arbetstid per vecka från måndag till lördag.

Modeller av Typ A som tillverkades:

Täckt Öppen Phaeton

Flak Läkarkaross Roadster

Cabriolet Limousine Inredning

Motorn var en fyrcylindrig vattenkyld sidventilsmotor på runt 20 hästkrafter och kom upp i 65 km/h. Växellådan var sammanbyggd med motorn. Bensinförbrukning vid 35 km/h låg på 0,9 liter/mil. Den hade 3 växlar och back. Ekerhjulen var av pressat stål och var hopsvetsat av 2 halvor. Vikten på bilen var 825 kg. Bilen blev en svensk produkt trots sitt utländska ursprung eftersom man tillverkade nästan alla delar själv förutom däck, förgasare och instrument som fick köpas in utifrån.

Roadster karossen byggdes av trä, troligen av Waggon fabriken i Arlöv som i huvudsak tillverkade järnvägsvagnar.

Några exemplar finns bevarade av Typ A modellen. Landskrona museum har ett helt orenoverat exemplar i utställningen. Haldex har ett renoverat exemplar. Faiveley Transport Nordic AB (Före detta SAB Thulinverken) har en bil som visas upp ibland på Landskronas gator. Sparreholms museum har ett exemplar. Malmö Tekniska museum har en renoverad och körbar bil. Stockholm Tekniska museum har en orenoverad och körbar bil. Svedinos bil museum har en orenoverad komplett bil

Typ 2, A25 var en något moderniserad version av Typ A.

Thulin typ B

1925 kontaktade bröderna Per och Hugo Weiertz Thulinverken som ville ha en bil tillverkad efter sina egna ritningar. Thulinverken blev intresserade av projektet och anställde då bröderna som konstruktörer. 1926 byggde man den första prototypen till Typ B och efter provkörningar som gick bra byggdes därpå ytterliga 12 stycken till under 1927. Bilarna blev väl mottagna och ansågs då som avancerade och hade goda köregenskaper. Bilen hade låg profil, lågt placerade säten och bakaxeln låg bakom kupén. Den hade även kuggstångsstyrning och underhållsfri hjulupphängning och minimalt med smörjnipplar. Totalt 8 stycken på lättåtkomliga ställen. Klädseln var av plysch och av hög kvalitet. Fönsterramarna var av lackerat trä och på dörrarna fanns en panel med Thulinverkets emblem.

SKF:s dotterbolag Volvo lanserade samma år sin bil som hade primitiv teknik men de hade ekonomisk uppbackning av SKF (Svenska kullagerfabriken). Thulinverken kunde inte konkurrera med billiga amerikanska bilar och nystartade Volvo. Thulinverken valde då istället att lägga ner projektet. Det blev aldrig någon serietillverkning av bilen. Den blev för dyr att tillverka. Av de 13 byggda bilarna finns inga bevarade som är känt.

En broschyr för 1928 års modell finns att se här http://www.klassiker.nu/reportage/1928-ars-thulinbroschyr-3187

Modeller av Typ B som tillverkades.

Coach cabriolet Coach täckt Sedan

Chassi

Thulins slädautomobil

Den lär ha byggts i en liten skala under 20-talet. Det finns inte så mycket information att hitta om bilen.

Slädbilen  


Författare: Max Hägglund
Korrekturläst av: Elisabeth Svensson

Källor:

  1. http://www.tekniskamuseet.se/download/18.4d755928124885167d480001953/
    1256896319069/Maskinhallen_Bilar_efter1920.pdf
  2. http://svammelsurium.blogg.se/2012/may/thulins-bilar.html
  3. http://massingnickel.se/orgthulin.html
  4. http://www.klassiker.nu/reportage/thulins-bilar-2957
  5. http://www2.landskrona.se/kultur/bilhistoria/index.html ”Här har jag hämtat de flesta bilderna på Thulinbilarna.”
  6. http://mobil.hd.se/landskrona/2011/05/08/flygpionjar-och-omtyckt/

Det finns fler bilder och information att hitta bland länkarna nedanför.

Kommentar.

Av Landskrona Museum har jag fått tillstånd att använda mig av bilderna på Thulinbilarna http://www2.landskrona.se/kultur/bilhistoria/index.html